
Pamięć to obowiązek to hasło przyświecało nam podczas uroczystości upamiętniającej 81 rocznicę Powstania Warszawskiego, która odbyła się 2 października w naszej szkole.
Po raz kolejny włączyliśmy się w działania projektowe "BohaterOn. Włącz historię", które miały na celu upamiętnienie i uhonorowanie bohaterów sierpnia 1944 roku oraz promocję historii Polski XX wieku.
Przypomnieliśmy bohaterstwo powstańców, ale szczególną uwagę poświęciliśmy tym, o których czasem mówi się zbyt mało – kobietom walczącym i niosącym pomoc w czasie powstania. To właśnie tym kruchym fizycznie, ale silnym, hardym niewiastom poświęcona została tegoroczna edycja projektu „BohaterOn”.
To było owocne przedsięwzięcie, w które zaangażowali się zarówno nauczyciele jak i uczniowie. Swój udział miał również pan Waldemar Fiuk, założyciel milickiej grupy rekonstrukcyjnej, który specjalnie na naszą uroczystość przygotował rekonstrukcję umundurowania małych powstańców. DZIĘKUJEMY.
W jak wspólnota- tego też nauczyli nas Powstańcy.
CZĘŚĆ II
Pamiętamy o Bohaterach – szkolne działania patriotyczne
W październiku uczniowie naszej szkoły włączyli się w ogólnopolski projekt BohaterON – włącz historię!, którego celem jest upamiętnienie uczestników Powstania Warszawskiego oraz kształtowanie postaw patriotycznych wśród dzieci i młodzieży.
Najmłodsi – uczniowie klasy 1b – obejrzeli film „Niebajka o Powstaniu Warszawskim”, który w przystępny sposób przybliżył im trudny czas walk o wolność stolicy. Zainspirowani historią, uczniowie wykonali prace plastyczne, a następnie wspólnie napisali i wysłali kartkę online do Bohatera Powstania Warszawskiego, wyrażając w ten sposób wdzięczność i szacunek dla powstańców.
Podobne treści towarzyszyły również uczniom klasy 3a, którzy obejrzeli krótką sztukę teatralną „Niebajka...” oraz nawiązali do lektury „Asiunia”. Dzieci zastanawiały się, czym dziś jest patriotyzm i jak można okazywać miłość do ojczyzny w czasach pokoju. Wspólnie recytowali słowa „Katechizmu polskiego dziecka” Władysława Bełzy oraz wysłuchali współczesnej wersji wiersza autorstwa Michała Rusinka, odkrywając, że patriotyzm to także codzienne, dobre uczynki.
Również starsi uczniowie – klasy 4–7 – uczestniczyli w zajęciach muzycznych poświęconych tematowi: „Piosenki powstańcze. Czy muzyka pomagała przetrwać ten trudny czas?” Lekcje rozpoczynały się od wysłuchania piosenki i obejrzenia klipu „Godzina W”. Uczniowie analizowali teksty utworów, rozmawiali o emocjach towarzyszących młodym ludziom w czasie powstania oraz o roli muzyki – która dodawała otuchy, motywowała do walki, podnosiła na duchu, ale też pozwalała choć na chwilę zapomnieć o trudach wojny. Wspólnie śpiewano między innymi „Siekiera, motyka” oraz „Pałacyk Michla”, dostrzegając w nich humor, odwagę i niezwykłego ducha walki powstańców.
Wszystkie te działania pozwoliły uczniom lepiej zrozumieć historię, a jednocześnie pokazały, że pamięć o bohaterach i miłość do ojczyzny można wyrażać na wiele sposobów – poprzez sztukę, muzykę, słowo i codzienne dobre postawy.