"LABORATORIUM"-zajęcia w ramach PROJEKTU EKOPRACOWNIA: zanieczyszczenia powietrza. Uczniowie koła ekologicznego, w ramach realizacji projektu "EKOPRACOWNIA-ZIELONE SERCE SZKOŁY ",zapoznawali się z przykładami zanieczyszczeń powietrza, organizmami wskaźnikowymi, skalą porostową. Warsztaty mają na celu nabycie umiejętności oceny stanu czystości powietrza z wykorzystaniem porostów, wzrost świadomości dotyczącej naszych działań na otaczające środowisko. Dzięki zajęciom, uczniowie znają przyczyny i skutki zanieczyszczeń powietrza oraz wiedzą, jak im zapobiegać. Kolejne warsztaty odbędą się już w terenie.

 Klasa 5b wzięła udział w warsztatach pt."Życie w kropli wody". Zajęcia prowadzone były w ramach projektu "Ekopracownia". Oprócz badania właściwości wody, uczniowie mieli możliwość zapoznania się z organizmami żyjącymi w środowisku wodnym, niewidocznymi gołym okiem.

EKOPRACOWNI W ramach realizacji projektu "EKOPRACOWNIA " kolejni uczniowie, tym razem klasy 6b, poznawali właściwości wody, np.badali rozpuszczalność wybranych substancji oraz napięcie powierzchniowe. Zajęcia miały na celu uświadomienie znaczenia wody dla środowiska oraz organizmów żywych.

"CO W WODZIE PISZCZY"-Wodne warsztaty w ramach projektu "EKOPRACOWNIA " Uczniowie koła ekologicznego brali udział w zajęciach "Co w wodzie piszczy". Celem zajęć było zapoznanie się mikroorganizmami żyjącymi w wodzie słodkiej.

"WODNE EKSPERYMENTY"-ZAJĘCIA W EKOPRACOWNI "Wodne eksperymenty "-tym razem w ramach realizacji projektu "EKOPRACOWNIA" w zajęciach brała udział klasa 6a. Uczniowie badali właściwości wody, rozpuszczalność różnych substancji, napięcie powierzchniowe.

Na lekcjach fizyki zgłębialiśmy widomości z elektrostatyki. Sprawdzaliśmy różne sposoby elektryzowania ciał. Sprawdzaliśmy jak zachowują się ładunki jednoimienne i różnoimienne. Sprawdzaliśmy jak zachowuje się stróżka wody gdy zbliżaliśmy do niej naelektryzowany balonik czyli potwierdziliśmy, że cząsteczka wody jest dipolem.

Wykorzystaliśmy napięcie powierzchowne wody, siły spójności i przylegania w tworzeniu baniek mydlanych, doświadczeniu „suchy palec”, „ile monet wrzucimy do pojemnika z wodą” bez wylania się kropli wody. Wykorzystaliśmy różnice gęstości cieczy w tworzeniu lawa lamp i tęczowych roztworów.

Budowaliśmy obwody elektryczne, by udowodnić, że roztwory wodne soli, kwasów i zasad przewodzą prąd, a woda destylowana nie jest elektrolitem

Przez doświadczenia uczniowie uczą się prowadzić obserwacje i tworzyć wnioski.

 

Elektroliza wody to proces rozkładu cząsteczki wody pod wpływem prądu elektrycznego na wodór i tlen.


Zestaw do elektrolizy
zbudowany jest: z kuwety z roztworem wody i soli, elektrod węglowych lub elektrod: cynkowej i miedzianej, przewodów elektrycznych, źródła prądu, odbieralnika np. żarówki albo diody.
Zestaw do eksperymentu domowego: to słoiczek i szklanka, tekturka o średnicy szklanki albo słoiczka z otworami o średnicy ołówka, 2 ołówki zaostrzone obustronnie, źródło prądu
( dwie baterie płaskie 4,5V lub jedna bateria 9V), dioda (np. z lampek choinkowych).
Oba zestawy widoczne na zdjęciach

 

Proces elektrolizy zachodzi w układach zawierających substancje zdolne do jonizacji, czyli rozpadu na jony i zachodzi z wymuszoną wędrówką jonów do elektrod zanurzonych
w substancji, po przyłożeniu do nich napięcia elektrycznego.

Elektroda naładowana ujemnie nazywana jest katodą, a elektroda naładowana dodatnio

Równanie elektrolizy wody

Elektroliza wody równanie sumaryczne:

       2 H2O → 2 H2 + O2

Reakcja elektrolizy wody

Elektroliza wody reakcja przebiegająca na elektrodach powoduje powstanie produktów tego procesu w postaci pierwiastków gazowych:
tlenu – na anodzie (+), a wodoru – na katodzie (-)

Różne owoce i warzywa są w stanie przewodzić prąd elektryczny. Sok, który się w nich znajduje jest elektrolitem. Oznacza to, że znajdują się w nim jony, które są nośnikami prądu. Podobne właściwości ma też na przykład woda z solą.

Przygotowaliśmy kilka owoców lub warzyw, które wykorzystujemy naszym domu. Były to m. in. : cytryna, pomarańcza, kiwi, jabłko pomidor i papryka (można je pokroić na mniejsze części). Dodatkowo potrzebne były ocynkowane i miedziane druciki 9 lub gwoździe). Do eksperymentu użyliśmy również woltomierza, na którym odczytywaliśmy wartość napięcia otrzymanego na naszej baterii.