Na lekcjach fizyki zgłębialiśmy widomości z elektrostatyki. Sprawdzaliśmy różne sposoby elektryzowania ciał. Sprawdzaliśmy jak zachowują się ładunki jednoimienne i różnoimienne. Sprawdzaliśmy jak zachowuje się stróżka wody gdy zbliżaliśmy do niej naelektryzowany balonik czyli potwierdziliśmy, że cząsteczka wody jest dipolem.

Wykorzystaliśmy napięcie powierzchowne wody, siły spójności i przylegania w tworzeniu baniek mydlanych, doświadczeniu „suchy palec”, „ile monet wrzucimy do pojemnika z wodą” bez wylania się kropli wody. Wykorzystaliśmy różnice gęstości cieczy w tworzeniu lawa lamp i tęczowych roztworów.

Budowaliśmy obwody elektryczne, by udowodnić, że roztwory wodne soli, kwasów i zasad przewodzą prąd, a woda destylowana nie jest elektrolitem

Przez doświadczenia uczniowie uczą się prowadzić obserwacje i tworzyć wnioski.

 

Elektroliza wody to proces rozkładu cząsteczki wody pod wpływem prądu elektrycznego na wodór i tlen.


Zestaw do elektrolizy
zbudowany jest: z kuwety z roztworem wody i soli, elektrod węglowych lub elektrod: cynkowej i miedzianej, przewodów elektrycznych, źródła prądu, odbieralnika np. żarówki albo diody.
Zestaw do eksperymentu domowego: to słoiczek i szklanka, tekturka o średnicy szklanki albo słoiczka z otworami o średnicy ołówka, 2 ołówki zaostrzone obustronnie, źródło prądu
( dwie baterie płaskie 4,5V lub jedna bateria 9V), dioda (np. z lampek choinkowych).
Oba zestawy widoczne na zdjęciach

 

Proces elektrolizy zachodzi w układach zawierających substancje zdolne do jonizacji, czyli rozpadu na jony i zachodzi z wymuszoną wędrówką jonów do elektrod zanurzonych
w substancji, po przyłożeniu do nich napięcia elektrycznego.

Elektroda naładowana ujemnie nazywana jest katodą, a elektroda naładowana dodatnio

Równanie elektrolizy wody

Elektroliza wody równanie sumaryczne:

       2 H2O → 2 H2 + O2

Reakcja elektrolizy wody

Elektroliza wody reakcja przebiegająca na elektrodach powoduje powstanie produktów tego procesu w postaci pierwiastków gazowych:
tlenu – na anodzie (+), a wodoru – na katodzie (-)

Różne owoce i warzywa są w stanie przewodzić prąd elektryczny. Sok, który się w nich znajduje jest elektrolitem. Oznacza to, że znajdują się w nim jony, które są nośnikami prądu. Podobne właściwości ma też na przykład woda z solą.

Przygotowaliśmy kilka owoców lub warzyw, które wykorzystujemy naszym domu. Były to m. in. : cytryna, pomarańcza, kiwi, jabłko pomidor i papryka (można je pokroić na mniejsze części). Dodatkowo potrzebne były ocynkowane i miedziane druciki 9 lub gwoździe). Do eksperymentu użyliśmy również woltomierza, na którym odczytywaliśmy wartość napięcia otrzymanego na naszej baterii.

Hyropilis – to interaktywne muzeum wody we Wrocławiu , które odwiedzają nasi uczniowie, starszych i najmłodszych klas. Tam poznają właściwości wody, jej znaczeniem w gospodarce człowieka, naszym zapotrzebowaniem na wodę. Zderzamy się z przerażającymi danymi wskazującymi na deficyty wody w Polsce i na świecie oraz zanieczyszczeniem wód rzek, mórz i oceanów.

Pokaz doświadczeń chemicznych prowadzony przez p. Mateusza Stockiego, dydaktyka chemii, miłośnika eksperymentu chemicznego (Art. Science, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) jest wielkim popularyzatorem nauk przyrodniczych. Twórcy systemów pokazów eksperymentów dla szkół oraz filmów edukacyjnych do Podstawy Programowej SP. Od kilu lat prowadzi na terenie całej Polski warsztaty i wykłady popularnonaukowe. 
Pokazy w wykonaniu Mateusza Stockiego to zaproszenie każdego uczestnika w podróż po krainie eksperymentów mieniącej się kolorami tęczy, azotu, wody i wypełnionej różnymi dźwiękami. Spotkania z nim uczą jak wykorzystywać zdobytą wiedzę. W chemii najbardziej pasjonują go badania nad zastosowaniem nowych materiałów polimerowych oraz wszelkie wybuchowe eksperymenty. Laureat krajowych eliminacji konkursu „Science on Stage 2”, reprezentant Polski w europejskim finale we Francji w 2007 roku.

Prywatnie interesuje się muzyką, żużlem i jeździ na deskorolce, snowborem. Kocha góry.

W naszej szkole przeprowadził pokaz „Wściekły azot” , z naciskiem woda w trzech stanach skupienia i jej właściwości.

Pokaz obejrzeli uczniowie szkoły Podstawowej nr 1 im. M. Kopernika w Miliczu, Szkół Podstawowych we Wróblińcu i w Dunkowej.

 "Wodne eksperymenty "-tym razem w ramach realizacji projektu "EKOPRACOWNIA" w zajęciach brała udział klasa 6c. Miały one na celu uświadomienie, jak kluczową rolę pełni woda w naszym środowisku.

 W ramach realizacji projektu "EKOPRACOWNIA " kolejni uczniowie, tym razem klasy 5a, poznawali właściwości wody, np.badali rozpuszczalność wybranych substancji oraz napięcie powierzchniowe. Zajęcia miały na celu uświadomienie znaczenia wody dla środowiska oraz organizmów żywych.

"Wodne eksperymenty "-tym razem w ramach realizacji projektu "EKOPRACOWNIA" w zajęciach brała udział klasa 7a. Miały one na celu uświadomienie, jak kluczową rolę pełni woda w naszym środowisku.