EGZAMIN ÓSMOKLASISTY - INFORMACJE

DOWIESZ SIĘ:

  • Ile wynosi czas trwania egzaminu ósmoklasisty w 2025 roku?
  • Kiedy odbędą się egzaminy ósmoklasisty w terminie głównym
    i w terminie dodatkowym?
  • Którzy uczniowie są uprawnieni do dodatkowego przedłużenia czasu pracy z odpowiednim arkuszem w czasie egzaminu ósmoklasisty?
  • Jak sobie radzić ze stresem przez egzaminem?
  • Egzamin ósmoklasisty
  • Arkusze egzaminacyjne
  • Co Rodzic powinien wiedzieć o egzaminie ósmoklasisty?

 

Dostosowanie warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty

Na podstawie:

  • Komunikatu dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z dnia 31 stycznia 2025 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2024/2025, w sprawie terminów egzaminu, w sprawie materiałów i przyborów pomocniczych, z których mogą korzystać uczniowie w czasie egzaminu ósmoklasisty.

Został zmieniony czas trwania egzaminu ósmoklasisty.
Egzamin ósmoklasisty będzie trwał:

1) z języka polskiego – 150 minut;
2) z matematyki – 125 minut;
3) z języka obcego nowożytnego – 110 minut.

Dyrektor CKE został w ww. rozporządzeniu zmieniającym zobowiązany do ogłoszenia, do dnia 31 stycznia 2025 r., w BIP na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej:

1) komunikatu w sprawie:
a) harmonogramu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w terminie głównym i terminie dodatkowym, który będzie obowiązywał w roku szkolnym 2024/2025,
b) szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty

oraz

2) informacji o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, który obowiązuje w roku szkolnym 2024/2025.

Harmonogram egzaminu ósmoklasisty – w szkołach dla dzieci i młodzieży

Termin główny egzaminu ósmoklasisty

1. Język polski – 13 maja 2025 r. (wtorek), godz. 9:00;
2. Matematyka – 14 maja 2025 r. (środa), godz. 9:00;
3. Język obcy nowożytny – 15 maja 2025 r. (czwartek), godz. 9:00.

Termin dodatkowy egzaminu ósmoklasisty

1. Język polski – 10 czerwca 2025 r. (wtorek), godz. 9:00;
2. Matematyka – 11 czerwca 2025 r. (środa), godz. 9:00;
3. Język obcy nowożytny – 12 czerwca 2025 r. (czwartek), godz. 9:00.

     Termin ogłaszania wyników egzaminu ósmoklasisty, w tym termin przekazania wyników szkołom – 4 lipca 2025 r.
Termin przekazania szkołom zaświadczeń i informacji – do 4 lipca 2025 r.
Termin wydania zdającym zaświadczeń oraz informacji – 4 lipca 2025 r.

     W Komunikacie dyrektora CKE nastąpiło rozszerzenie zmian w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2024/2025, między innymi o wykorzystanie odpowiedniego sprzętu specjalistycznego, środków dydaktycznych lub urządzenia telekomunikacyjnego wyposażonego w aplikację mobilną służącą do monitorowania stanu zdrowia ucznia.

       Jeżeli w Komunikacie dyrektora CKE jest mowa o przedłużeniu czasu na wykonanie zadań z arkusza, oznacza to, że pracę z arkuszem można przedłużyć:

1) z języka polskiego – nie więcej niż o 75 minut;
2) z matematyki – nie więcej niż o 65 minut;
3) z języka obcego nowożytnego – nie więcej niż o 55 minut.


Zatem przedłużony czas pracy ucznia z odpowiednim arkuszem może wynosić:

1) z języka polskiego – 150 minut + 75 minut = do 225 minut;
2) z matematyki – 125 minut + 65 minut = do 190 minut;
3) z języka obcego nowożytnego – 110 minut + 55 minut = do 165 minut.

1. Uczniowie uprawnieni na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego do wielu sposobów dostosowań wskazanych w Komunikacie dyrektora CKE, w tym do dodatkowego przedłużenia czasu pracy z odpowiednim arkuszem:

  • uczniowie z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
  • uczniowie słabowidzący,
  • uczniowie niewidomi,
  • uczniowie niesłyszący,
  • uczniowie słabosłyszący,
  • uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
  • uczniowie z afazją,
  • uczniowie z niepełnosprawnością ruchową spowodowaną mózgowym porażeniem dziecięcym,
  • uczniowie z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

2Do dodatkowego przedłużenia czasu pracy z odpowiednim arkuszem są uprawnieni uczniowie cudzoziemcy, którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu.


Podstawa uprawnienia: pozytywna opinia rady pedagogicznej.


3. Uczniowie uprawnieni do wielu sposobów dostosowań wskazanych w Komunikacie dyrektora CKE, z możliwością dodatkowego przedłużenia czasu pracy z odpowiednim arkuszem - zależną od szkoły przy spełnieniu dodatkowych wymagań:

  • uczniowie z niepełnosprawnością ruchową spowodowaną innymi przyczynami niż mózgowe porażenie dziecięce (podstawa uprawnienia: orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego);
  • uczniowie z czasową niesprawnością rąk (podstawa uprawnienia: zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza);
  • uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się: z dysleksją, z dysgrafią, z dysortografią, ze wskazaniem w opinii problemów natury dyskalkulicznej (podstawa uprawnienia: opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej);
  • uczniowie z chorobami przewlekłymi (podstawa uprawnienia: orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza);
  • uczniowie chorzy lub niesprawni czasowo (podstawa uprawnienia: zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza);
  • uczniowie niedostosowani społecznie lub zagrożeni niedostosowaniem społecznym (podstawa uprawnienia: orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego);
  • uczniowie, którzy znaleźli się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej (podstawa uprawnienia: pozytywna opinia rady pedagogicznej);
  • uczniowie, którzy mają trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą (podstawa uprawnienia: pozytywna opinia rady pedagogicznej);
  • uczniowie z zaburzeniami komunikacji językowej (podstawa uprawnienia: pozytywna opinia rady pedagogicznej lub opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej);

4. Dzieci i młodzież będący obywatelami Ukrainy uprawnieni na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej do wielu sposobów dostosowań wskazanych w Komunikacie dyrektora CKE, w tym do dodatkowego przedłużenia czasu pracy z odpowiednim arkuszem w zakresie języka polskiego.
Dzieci i młodzież będący obywatelami Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa albo którzy przebywają legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w przypadku gdy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy od dnia 24 lutego 2022 r. w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa (podstawa uprawnienia: pozytywna opinia rady pedagogicznej).

Czas trwania egzaminów dla tych uczniów wynosi:

1) język polski – do 265 minut;
2) matematyka – 125 minut;
3) język obcy – 110 minut.

Materiały i przybory pomocnicze, z których mogą korzystać uczniowie zdający na egzaminie ósmoklasisty w 2025 roku znajdują się w Komunikacie dyrektora CKE.

Artykuł pomocny w poradzeniu sobie ze stresem związanym z egzaminem:

https://spmiedzyborz.pl/wp-content/uploads/2022/05/Jak-radzic-sobie-ze-stresem-egzaminacyjnym1.pdf

 

Egzamin ósmoklasisty

Zmiany na egzaminie ósmoklasisty 2025 30 stycznia br. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 29 stycznia 2025 r. (poz. 121) zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty.

Zmiana dotyczy wydłużenia czasu trwania egzaminów z:

• języka polskiego do 150 minut,

• matematyki do 125 minut,

• języka obcego do 115 minut.

Wszystko o egzaminie z języka polskiego

Na egzaminie z języka polskiego w 2025 r. pojawią się istotne modyfikacje.

W pierwszej części arkusza uczniowie zmierzą się z dwoma tekstami: literackim i nieliterackim, do których dołączone będą zadania, także dotyczące treści
i problematyki lektur obowiązkowych.

Nowością jest to, że tekst literacki nie musi pochodzić z kanonu lektur obowiązkowych.

Zadania mogą dotyczyć lektur z klas IV–VI: Akademia Pana Kleksa, Kajko
i Kokosz. Szkoła latania (komiks), Opowieści z Narnii. Lew, Czarownica i stara szafa, Chłopcy z Placu Broni, Hobbit, czyli tam i z powrotem.

Jednak te zadania nie będą sprawdzać znajomości całej książki, ale będą się odnosić się tylko do podanego fragmentu.

W drugiej części arkusza uczniowie napiszą wypracowanie na jeden z dwóch podanych tematów. Możliwe formy wypowiedzi to: rozprawka, opowiadanie i przemówienie.

Warto zaznaczyć, że w latach 2025–2028 w wypracowaniu uczniowie mogą się odwoływać do lektur wykreślonych z podstawy programowej z 2024 r.

Wszystko o egzaminie z matematyki

Egzamin z matematyki w 2025 r. wróci do formatu arkusza stosowanego w latach 2019–2020, co oznacza zwiększenie liczby zadań.

Uczniowie rozwiążą 15 zadań zamkniętych oraz 6 otwartych (w latach 2021–2024 były tylko 4 takie zadania). Łącznie mogą zdobyć 30 punktów.

Dodatkowo od 2025 r. ma być wprowadzone e-ocenianie, które umożliwi bardziej precyzyjną i zautomatyzowaną ocenę prac uczniów.

Wszystko o egzaminie z języka obcego nowożytnego

Egzamin z języka obcego nie zmieni formatu, który obowiązywał w latach
2021–2024.

Arkusz egzaminacyjny składa się z pięciu części: rozumienia ze słuchu, rozumienia tekstów pisanych, znajomości funkcji i środków językowych oraz wypowiedzi pisemnej.

W części dotyczącej tworzenia wypowiedzi pisemnej uczniowie napiszą tekst:
e-mail lub wpis na bloga, o długości 50–120 wyrazów. Oczekiwany poziom biegłości językowej to A2 (A2+ w zakresie rozumienia tekstów).

Arkusze egzaminacyjne

https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/


CENTRALNA KOMISJA EGZAMINACYJNA przygotowała pakiet materiałów powtórkowych do ćwiczenia przed egzaminem ósmoklasisty.

https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/materialy-dodatkowe/zestawy-zadan-powtorkowych/

Informacje dotyczące egzaminów od wydawnictwa NOWA ERA
https://www.nowaera.pl/egzaminosmoklasisty#prosty-tekst-przedmioty-egzaminacyjne

Filmy o egzaminie ósmoklasisty

https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/materialy-dodatkowe/filmy-o-egzaminie-osmoklasisty/

Co Rodzic powinien wiedzieć o egzaminie ósmoklasisty?

Drogi Rodzicu,

egzamin ósmoklasisty jest obowiązkowy, co oznacza, że każdy uczeń klasy VIII musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę.

Ma formę pisemną i składa się z trzech przedmiotów:

- języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego.

Egzamin sprawdza wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej w odniesieniu do przedmiotów egzaminacyjnych nauczanych
w klasach I–VIII szkoły podstawowej.

Laureaci i finaliści olimpiad lub konkursów o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty, są zwolnieni z egzaminu z tego przedmiotu – uzyskają z niego maksymalny wynik. Będą mieli również pierwszeństwo podczas rekrutacji do szkół ponadpodstawowych.

Termin ogłaszania wyników egzaminu ósmoklasisty: 4 lipca 2025r. 

Termin wydania zaświadczeń uczniom: 4  lipca 2025r.

Zdający może sprawdzić wyniki, jakie uzyskał z egzaminu z każdego przedmiotu (zarówno wynik ogólny, jak i wynik za rozwiązanie każdego zadania) w systemie informatycznym ZIU dostępnym pod adresem: https://ziu.gov.pl/login.

Login oraz hasło do logowania przekazuje zdającemu dyrektor szkoły, w której zdający przystępował do egzaminu ósmoklasisty. Wyniki będą udostępnione w ZIU 4 lipca 2025 r. od godz. 8:30. 

Do ZIU można się zalogować również za pomocą profilu zaufanego, e-dowodu lub za pośrednictwem bankowości elektronicznej.

Ponadto:

Wykaz przyborów pomocniczych, z których mogą korzystać zdający na egzaminie ósmoklasisty w 2025r.:

  1. Każdy zdający powinien mieć na egzaminie ósmoklasisty z każdego przedmiotu długopis (lub pióro) z czarnym tuszem (atramentem) przeznaczony do zapisywania rozwiązań (odpowiedzi), niedozwolone jest korzystanie z długopisów zmazywalnych / ścieralnych.
  2. Dodatkowo na egzaminie z matematyki każdy zdający powinien mieć linijkę. Rysunki – jeżeli trzeba je wykonać – zdający wykonują długopisem. Nie wykonuje się rysunków ołówkiem.
  3. Z dodatkowych materiałów oraz przyborów pomocniczych mogą korzystać zdający, którym dostosowano warunki przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty. Zdający korzystają ze sprzętu, którego używają w procesie dydaktycznym.
  4. Osoby z chorobami przewlekłymi, chore lub niesprawne czasowo mogą korzystać z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę.

Ogólne zasady przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty

  1. Przed wejściem do sali egzaminacyjnej przewodniczący zespołu nadzorującego przypomina zdającym, członkom zespołu oraz obserwatorom o zakazie wnoszenia do sali egzaminacyjnej urządzeń telekomunikacyjnych, np. telefonów komórkowych, odtwarzaczy mp3, smartwatchów, bądź korzystania z takich urządzeń w tej sali. Złamanie powyższej zasady będzie każdorazowo skutkować unieważnieniem egzaminu ucznia z danego przedmiotu.
  2. Przewodniczący zespołu nadzorującego przypomina zdającym, że do sali egzaminacyjnej mogą wnieść wyłącznie przybory wymienione w komunikacie o przyborach. Przypomina również zdającym o zakazie pożyczania przyborów od innych zdających.
  3. Zdający mogą również wnieść do sali egzaminacyjnej małą butelkę wody. Podczas pracy z arkuszem egzaminacyjnym butelka powinna stać na podłodze przy nodze stolika, aby uczeń przypadkowo nie zalał materiałów egzaminacyjnych.
  4. Zdający powinni mieć przy sobie dokument stwierdzający tożsamość i okazać go w razie potrzeby. W przypadku braku odpowiedniego dokumentu tożsamość ucznia może być potwierdzona przez jego wychowawcę lub innego nauczyciela danej szkoły.
  5. O godzinie wyznaczonej przez przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego uczniowie wchodzą do sali egzaminacyjnej pojedynczo, każdy uczeń losuje numer stolika, przy którym będziepracować.
  6. Przewodniczący zespołu nadzorującego może odstąpić od losowania numerów stolików w przypadku uczniów korzystających z dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu oraz w innych uzasadnionych przypadkach (np. zezwolenie spóźnionemu uczniowi na przystąpienie do egzaminu). Każdy zdający zajmuje miejsce przy stoliku, którego numer wylosował.

7.Przewodniczący zespołu nadzorującego odbiera materiały egzaminacyjne od przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego i wraz z przedstawicielem zdających przenosi je do sali egzaminacyjnej.

  1. Po zajęciu miejsc przez wszystkich zdających przewodniczący zespołu nadzorującego informuje ich: o zasadach zachowania się podczas egzaminu ósmoklasisty, o tym, że w czasie przeznaczonym na pracę z arkuszem egzaminacyjnym powinni rozwiązać wszystkie zadania egzaminacyjne oraz sprawdzić poprawność rozwiązania tych zadań, a uczniowie, którzy mają obowiązek zaznaczenia odpowiedzi na karcie odpowiedzi – również przenieść odpowiedzi do zadań zamkniętych na kartę odpowiedzi i sprawdzić poprawność przeniesienia tych odpowiedzi na kartę, a także o zasadach oddawania arkuszy egzaminacyjnych po zakończeniu pracy.
  2. Następnie – nie wcześniej niż o godzinie określonej w komunikacie o harmonogramie – członkowie zespołu nadzorującego rozdają zdającym arkusze egzaminacyjne oraz naklejki przygotowane przez OKE. Naklejki mogą również zostać przekazane zdającym przy losowaniu miejsc.
  3. Po rozdaniu arkuszy przewodniczący zespołu nadzorującego informuje zdających: o obowiązku zapoznania się przed przystąpieniem do rozwiązywania zadań z instrukcją zamieszczoną na pierwszej stronie arkusza egzaminacyjnego, a następnie poleca zdającym sprawdzenie kompletności arkusza egzaminacyjnego, tj. czy arkusz egzaminacyjny zawiera zeszyt zadań egzaminacyjnych oraz kartę odpowiedzi; sprawdzenie, czy zeszyt zadań egzaminacyjnych zawiera wszystkie kolejno ponumerowane strony; sprawdzenie poprawności numeru PESEL na naklejkach przygotowanych przez OKE.
  4. Jeżeli uczeń stwierdzi braki w arkuszu egzaminacyjnym, zgłasza ten fakt przewodniczącemu zespołu nadzorującego i otrzymuje nowy arkusz egzaminacyjny z arkuszy rezerwowych.
  5. Przed rozpoczęciem egzaminu ósmoklasisty z każdego przedmiotu, w wyznaczonych miejscach arkusza egzaminacyjnego (na stronie tytułowej zeszytu zadań egzaminacyjnych oraz na karcie odpowiedzi, a w przypadku arkusza z matematyki również na karcie rozwiązań zadań otwartych), uczeń zamieszcza kod ucznia i numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, oraz naklejki przygotowane przez okręgową komisję egzaminacyjną. Uczeń nie podpisuje arkusza egzaminacyjnego.
  6. Przed rozpoczęciem egzaminu z danego przedmiotu członkowie zespołu nadzorującego sprawdzają w obecności uczniów poprawność zamieszczenia danych oraz naklejek w arkuszu egzaminacyjnym.
  7. Po czynnościach organizacyjnych, w tym po sprawdzeniu poprawności kodowania, przewodniczący zespołu nadzorującego zapisuje na tablicy (planszy), w widocznym miejscu, faktyczny czas rozpoczęcia i zakończenia pracy z danym arkuszem egzaminacyjnym.
  8. W przypadku egzaminu z języka obcego nowożytnego bezpośrednio po zapisaniu godziny rozpoczęcia i zakończenia egzaminu następuje odtworzenie płyty CD, na której oprócz tekstów w języku obcym nagrane są instrukcje w języku polskim dotyczące rozwiązywania zadań, przerwy na zapoznanie się z treścią zadań oraz przerwy przeznaczone na rozwiązanie poszczególnych zadań.
  9. W celu monitorowania prawidłowego przebiegu egzaminu członkowie zespołu nadzorującego oraz obserwatorzy mogą poruszać się po sali egzaminacyjnej w sposób niezakłócający pracy zdających: cicho, bez zaglądania do prac zdających.

16a. Obserwator ma prawo w czasie egzaminu opuścić salę egzaminacyjną, przejść do innej sali, w której odbywa się egzamin, i tam przeprowadzić obserwację. Czynności te wykonuje w sposób niezakłócający pracy zdających

  1. W czasie trwania egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu uczniowie nie powinni opuszczać sali egzaminacyjnej. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący zespołu nadzorującego może zezwolić uczniowi na opuszczenie sali egzaminacyjnej po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się ucznia z innymi osobami, z wyjątkiem osób udzielających pomocy medycznej, oraz korzystania z niedozwolonych materiałów lub urządzeń, np. telefonów komórkowych. W przypadku konieczności wyjścia z sali zdający sygnalizuje taką potrzebę przez podniesienie ręki. Po uzyskaniu zezwolenia przewodniczącego zespołu nadzorującego na wyjście, zdający pozostawia zamknięty arkusz egzaminacyjny na swoim stoliku, a czas jego nieobecności jest odnotowywany w protokole przebiegu egzaminu w danej sali.
  2. Członkowie zespołu nadzorującego mogą udzielać odpowiedzi na pytania zdających związane wyłącznie z kodowaniem arkusza oraz instrukcją dla zdającego. W czasie trwania egzaminu ósmoklasisty uczniom nie udziela się żadnych wyjaśnień dotyczących zadań egzaminacyjnych ani ich nie komentuje.
  3. Uczeń, który jest chory, może korzystać w czasie trwania egzaminu ósmoklasisty ze sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę, pod warunkiem że taka konieczność została zgłoszona przewodniczącemu zespołu egzaminacyjnego przed rozpoczęciem egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu.
  4. W czasie trwania egzaminu ósmoklasisty w sali egzaminacyjnej mogą przebywać wyłącznie uczniowie, przewodniczący zespołu egzaminacyjnego, osoby wchodzące w skład zespołu nadzorującego, nauczyciele wspomagający lub specjaliści z zakresu danego rodzaju niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym oraz obserwatorzy
  5. W przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań egzaminacyjnych, zakłócania przez ucznia prawidłowego przebiegu egzaminu lub wniesienia do sali egzaminacyjnej materiałów lub przyborów pomocniczych niewymienionych w komunikacie dyrektora CKE, egzamin danego ucznia z danego przedmiotu egzaminacyjnego może zostać unieważniony.
  6. Na 10 minut przed zakończeniem czasu przeznaczonego na pracę z arkuszem egzaminacyjnym przewodniczący zespołu nadzorującego przypomina zdającym o konieczności zaznaczenia odpowiedzi na karcie odpowiedzi. Obowiązek ten nie dotyczy uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz korzystających z arkuszy w formie dostosowanej do niepełnosprawności. Obowiązek zapisania rozwiązań zadań otwartych na karcie rozwiązań zadań otwartych – jeżeli stanowi ona część arkusza egzaminacyjnego z matematyki – dotyczy wszystkich uczniów.
  7. Przewodniczący zespołu nadzorującego po upływie czasu przeznaczonego na pracę z arkuszem egzaminacyjnym: informuje zdających o zakończeniu pracy. Następnie poleca członkom zespołu nadzorującego kontrolę czynności technicznych wykonywanych przez uczniów, zamknięcie arkuszy i odłożenie ich na brzeg stolika.
  8. Po zakończeniu egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu osoby wchodzące w skład zespołu nadzorującego – w obecności zdających – zbierają od uczniów zeszyty zadań egzaminacyjnych oraz karty rozwiązań zadań otwartych wraz z kartami odpowiedzi i sprawdzają kompletność materiałów. Następnie przewodniczący zezwala zdającym, z wyjątkiem ucznia, który ma być obecny podczas pakowania materiałów egzaminacyjnych, na opuszczenie sali.
  9. Przewodniczący zespołu nadzorującego lub upoważniony przez niego członek tego zespołu pakuje w sali egzaminacyjnej prace egzaminacyjne do zwrotnych kopert i zakleja je w obecności pozostałych osób wchodzących w skład zespołu nadzorującego oraz przedstawiciela uczniów, a następnie przekazuje niezwłocznie te koperty oraz pozostałe materiały egzaminacyjne przewodniczącemu zespołu egzaminacyjnego.

Wgląd do sprawdzonej pracy egzaminacyjnej

Uczeń lub jego rodzice mają prawo wglądu do sprawdzonej i ocenionej pracy egzaminacyjnej tego ucznia, w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej, w terminie 6 miesięcy od dnia wydania przez okręgową komisję egzaminacyjną zaświadczeń o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty, tj. od 4 lipca 2025 r. do 5 stycznia 2026 r. nie dopuszcza się możliwości dokonywania wglądu przez pełnomocnika lub z udziałem pełnomocnika albo innej osoby wskazanej przez zdającego lub jego rodziców.   

Wniosek o wgląd do pracy egzaminacyjnej składa się do dyrektora właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej. Wniosek może być złożony osobiście przez uprawnioną osobę lub osobę występującą w imieniu zdającego lub przesłany do OKE drogą elektroniczną, faksem lub pocztą tradycyjną. Wnioski o wgląd są przyjmowane i rozpatrywane od dnia udostępnienia w ZIU (SIOEO) informacji o wynikach egzaminu ósmoklasisty, tj. od 4 lipca 2025 r., zgodnie z kolejnością wpływu.

Dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej  –  jeżeli to możliwe, w porozumieniu z wnioskodawcą –wyznacza termin wglądu (dzień oraz godzinę) w ciągu nie więcej niż 5 dni roboczych od otrzymania wniosku o wgląd.
O wyznaczonym terminie wglądu OKE informuje wnioskodawcę.

Szczegółowe zasady wglądu do prac zawiera INFORMACJA
O SPOSOBIE ORGANIZACJI I PRZEPROWADZANIA EGZAMINU ÓSMOKLASISTY 
obowiązująca w roku szkolnym 2024/2025.

Życzymy powodzenia! 😊