Szkoła Podstawowa nr 1

im. Mikołaja Kopernika w Miliczu

  • 2019.jpg
  • 150721.jpg
  • 387884.jpg
  • 18057900_1354461951275918_5426587430439329007_n.jpg
  • 18058096_1354461944609252_3798690982858424436_n.jpg
  • 18156848_1354462047942575_7218699550326152952_n.jpg
  • 18157740_1354461954609251_5591189229331158939_n.jpg

Powrót do szkoły po przerwie świątecznej przyniósł nam dużo pozytywnych emocji. Wypoczęci i pełni energii mieliśmy możliwość uczestniczyć w pokazie chemicznym "Wściekły azot".

Dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy i mogliśmy zobaczyć wiele eksperymentów chemicznych. Pierwszy eksperyment był nie lada zagadką. Dzieci musiały odgadnąć jaki gaz znajduje się w piłce dmuchanej. Podrzucona piłka wolno opadała. Bańki wytworzone z gazu znajdującego się w piłce były lekkie bo unosiły się w powietrze, a piana okazała się być palna. Michał który, asystował przy tym eksperymencie podpalił pianę, a następnie sam mógł się przekonać jak taka piana się spala. Z małą pomocą Pana Mateusza, prowadzącego warsztaty, odgadliśmy, że w piłce jest metan, który jest lżejszy od powietrza oraz jest palny. Dowiedzieliśmy się, że azot potrzebny do eksperymentów znajduje się w dużym termosie ponieważ jego temperatura to aż -196 stopni Clecjusza. Mogliśmy się o tym przekonać dotykając dym który, się wytworzył po połączeniu azotu i wody w menzurce. Okazało się, że był bardzo zimny. Kolejnym eksperymentem była stworzona na naszych oczach armata z plastikowej butelki oraz balon który, się odmrażał i nabierał powietrza na naszych oczach. Ponieważ powietrze w balonie było schłodzone w azocie, a kiedy azot odparował, pojawiło się w balonie. Dowiedzieliśmy się także jakie zastosowanie ma azot w życiu codziennym. Mogliśmy też zobaczyć zamrożone w ciekłym azocie róże które, następnie Pan prowadzący rozdał dziewczynkom. Kolejnym eksperymentem było pokazanie uczniom działania acetonu który, rozpuścił styropian. Używaliśmy też zamrożonego w ciekłym azocie banana jako młotka oraz dowiedzieliśmy się, że woda jest lepka, a azot nie. Duże wrażenie zrobiły na nas niezniszczalne bańki mydlane stworzone z ciekłego azotu i płynu do baniek. Madzia i Kuba mieli przyjemność pokazać innym dzieciom jak można się nimi świetnie bawić. Potem obserwowaliśmy co się dzieje po wymieszaniu w kolbie wodorotlenku sodu, wody, glukozy i błękitu metylenowego. Okazało się, że glukoza "zabrała" tlen błękitowi który, stracił kolor niebieski. Kiedy tlen znowu dostał się do mikstury kolor niebieski powracał. Jeden z ochotników miał duże wyzwanie. Poproszony został o nadmuchanie rękawa do pieczenia jak najmniejszą ilością wdechów. Nie było to łatwe ponieważ taki rękaw ma blisko cztery metry długości. Tymek bardzo się starał, ale niestety nie udało mu się. Bardzo się zdziwiliśmy jak Pan Mateusz nadmuchał rękaw jednym wydechem. Sekret tkwił w tym, aby dmuchać z daleka nie przykładając ust do worka. Kolejnym zadaniem było utrzymanie piłeczki nad strumieniem powietrza z suszarki. Alicji poszło świetnie, ale Pan zrobił Ali psikusa i troszkę zmienił jej fryzurę wielką dmuchawą. Ostatni eksperyment zrobił na wszystkich największe wrażenie. Po połączeniu ciekłego azotu i wrzątku nastąpiła wymiana energii między cieczami i powstała ogromna chmura która, zamieniła się w wielką mokrą plamę. Wszystkie te zjawiska które, mogliśmy obserwować oraz w których, mogliśmy uczestniczyć były jak czary i sztuczki magiczne. Na pewno w nie jednym z uczniów zaszczepiły ciekawość i chęć nauki chemii, fizyki czy biologii. Na dzisiejszy pokaz chemiczny Pani Katarzyna Zakrzacka zaprosiła uczniów wraz z Paniami z Milickiego Stowarzyszenia Przyjaciół Dzieci i Osób Niepełnosprawnych. Nasze koleżanki i koledzy z MSPDiON również byli pod ogromnym wrażeniem dzisiejszego wydarzenia. Na pewno jeszcze nie raz się spotkamy przy okazji innych warsztatów i wydarzeń które, będą miały miejsce w "jedynce" ponieważ Pani Kasia od dawna współpracuje z tą placówką.

 

W dniach 9-11.12.2019 r. odbyły się w naszej szkole warsztaty profilaktyczne.

Dla uczniów klas I i IV przygotowano zajęcia pt. „Czary magiczne czy nie prawda”, które miały uświadomić  uczniom od czego możemy się uzależnić ( m.in. od używek, słodyczy, gier komputerowych i Internetu) oraz  dać odpowiedź na pytanie jak zdrowo żyć i jak chronić swoje zdrowie.

Klasa V a wzięła udział w warsztatach p.t. „Komunikacja. Dobre relacje kluczem
do sukcesu”,
dzięki którym uczniowie mogli zapoznać się ze  sposobami komunikowania się

i podejmowania dojrzałych decyzji.

Zajęcia „Empatia-perspektywa spojrzenia”  skierowane były z kolei  do uczniów z klas
VI a i VI b. Celem warsztatów było rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych ludzi
oraz umiejętności interpretowania różnych sytuacji życiowych.

”Zdrowa rywalizacja czy to możliwe?” – w zajęciach tych wzięła udział  klasa 7b. Głównym tematem  było propagowanie zasad zdrowej rywalizacji, kształtowanie dobrej współpracy z w grupie oraz prawidłowej komunikacji.

Warsztaty przeprowadziła specjalistka z krakowskiego Centrum Rozwoju Edukacji
i Kompetencji INVESIS POLSKA

Uczniowie klasy 1C w ramach projektu "Dumne dziecko ze swojego rodzica" poznali na czym polega praca Mamy Filipa- Pani Róży Bednarek oraz Mamy Błażeja-Pani Karoliny Nowak. Obydwie Panie są pracownikami Lasów Państwowych i na codzień pracują w bardzo atrakcyjnym dla dzieci i młodzieży miejscu Domu Drzewa. Pani Róża i Pani Karolina są edukatorami leśnymi. Praca Edukatora Leśnego polega na prowadzeniu zajęć z dziećmi i dorosłymi polegającym na przybliżeniu piękna otaczającej nas przyrody. Zajecia prowadzone są w tematyce lesnej, o drzewach, krzewach i roślinach. Praca edukatora to nie tylko zajęcia w OEPL Dom Drzewa, ale także zajęcia w placówkach jak i na stoiskach edukacyjnych. Dziękujemy Pani Róży oraz Pani Karolinie za niezwykle ciekawie spędzony dzień.

Nasi uczniowie ,na przełomie października i listopada, uczestniczyli w Młodzieżowej Akademii  Liderów Rewitalizacji, w ramach projektu „Modelowa Rewitalizacja Miast”. Uczestniczyli w pięciu spotkaniach, gdzie współpracowali i rozwiązywali problemy oraz projektowali miasto swoich  marzeń. Młodzież aktywnie uczestniczyła w warsztatach, w grach edukacyjnych oraz w dyskusji na temat potrzeb i rozwoju naszego miasta. Mamy nadzieję, że nasze pomysły pomogą stworzyć miejsce spotkań dla młodzieży w Miliczu.

Klasa I b postanowiła pomóc swoim mniejszym przyjaciołom- jeżom.
Dnia 28.11 poszliśmy na spacer do parku w konkretnym celu. Na podstawie zdjęć i filmów które mieliśmy okazję obejrzeć wiedzieliśmy co robić i jak zabrać się do pracy. Nazbieraliśmy suchych gałęzi i patyków, połamaliśmy je na odpowiednią długość i zaczęliśmy budować ściany i dach schronienia na zimę dla jeża. Wszystko miało odpowiednią wysokość, głębokość i szerokość. Na koniec przykryliśmy stelaż suchymi liśćmi, trawą i mchem. Wszyscy współpracowaliśmy, doradzaliśmy sobie i dyskutowaliśmy. Tak powstał dom dla jeża. 

 Laboratorium fizyko – chemiczne z Mateuszem Stockim. Prowadzący jest dydaktykiem chemii i wielkim popularyzatorem nauk przyrodniczych. Współpracował z p. Haliną Gulińską dydaktykiem chemii z Uniwersytetu Adama Mickiewicza z Poznania, współautorką podręcznika do chemii pt. „Ciekawa chemia”.

 Uczniowie klas VI, VII i VIII,  13 listopada br. uczestniczyli w pokazowych zajęciach fizyko – chemicznych. Poznali właściwości fizyczne azotu i jego zastosowanie.  Uczniowie dowiedzieli się, że warto poznawać otaczający nas świat wykonując  eksperyment, jednak  zawsze pamiętając  o zachowaniu wszelkich zasad  bezpieczeństwa podczas doświadczeń.

Mam nadzieję, że zajęcia z Mateuszem Stockim przekonały niedowiarków, że  fizyka i chemia to bardzo ciekawe przedmioty, że  zajęcia te pobudziły wyobraźnię uczniów oraz zachęciły do poznawania i wyjaśniana zjawisk otaczającego świata.